Billig marknadsföring

Billig marknadsföring

Att marknadsföra sig på internet kan vara både effektivt och lönsamt. Möjligheten att rikta reklam mot specifika målgrupper genom billig marknadsföring och de många valmöjligheterna att synas i gör att marknadsföring online har blivit en av de viktigaste kanalerna för kommunikation. De vanligaste sätten att synas online är bland annat genom annonsering på andra webbplatser, publicering i artikelkataloger och att använda den egna webbplatsen till att på bästa sätt presentera sin verksamhet. Andelen som söker upp företag, tjänster och produkter via internet blir större för varje år, och utgör nu en minst sagt betydande del av den totala marknaden - alltså ett bra och billigt sätt att synas.

En kostnadseffektiv marknadsföringsform

Att planera ordentligt och arbeta fram en tydlig marknadsföringsstrategi kan man se till att få ut det allra mesta av den tid och pengar du och dina anställda lägger på marknadsföringen. Dels vill ett företag självklart normalt maximera vinsterna, men det är ändå inte helt ovanligt att stora företag inom vissa branscher har undermåliga webbplatser. Billig marknadsföring kan hittas i många olika former runt omkring på nätet. Genom göra sig tillgänglig på nätet görs det tillgängligt för miljontals Svenskar varje dag. Cirka 25% av all trafik som sker på internet kommer till en webbplats genom att skriva in adressen i adressfältet och trycka på "enter". 60% av trafiken dirigeras via sökmotorer och resten är trafik från bland annat sociala medier och klickbara länkar. Genom att titta på statistiken kan du bestämma hur arbetet ska fördelas för att din webbplats ska bli så välbesökt och säljande som möjligt. De allra flesta företag som säljer produkter i någon form kan öka sin omsättning genom att bedriva e-handel och använda internet på ett effektivt sätt.

billig marknadsföring

Lägg resurser på hemsidan

En seriös, snygg och väl uppdaterad hemsida är ett av de billigaste sätten att påverka den allmänna synen av ett företag. Vilken väg man väljer att gå kan naturligtvis variera stort. Ett företag som säljer produkter till slutkonsument fokuserar ofta på att med visuella bilder och säljande texter presentera och informera för kunderna varför deras produkter är bäst. Med tanke på hur många som använder internet dagligen både i arbetet och privat är hemsidan ett förhållandevis nytt men viktigt och kostnadseffektivt område att lägga resurser som finns inom företaget.

Billig marknadsföring finns att hitta

Att arbeta med både "billig marknadsföring" och andra mer kostsamma varianter kan vara ett effektivt sätt är en naturlig och grundläggande del i att bedriva en verksamhet. Att anlita ett externt företag som hjälper till med marknadsföring kan vara effektivt och ge goda resultat. Mindre verksamheter får se inåt i företaget och använda de anställda för att ta fram texter och annat som kommer att behövas för att göra hemsidan informativ och välfungerande. Kartlägg dina varor och tjänster och bestäm vad som är viktigt att berätta om, vilka är fördelarna med era produkter och varför är det er man ska vända sig till? Hur ni sedan formulerar och "paketerar" detta är kanske det viktigaste av allt.

Bild & text i marknadsföringen

Att lägga lite extra tid och pengar på snygga bilder och välformulerade texter kommer företagets webbplats att fungera som en reklampelare som står redo för nya ögon dygnet runt, alla dagar om året. Om man inte sedan tidigare är bekant med varken hemsidor eller internet kan man använda Google för att söka rätt på olika företag man känner till, för att se hur de profilerar sig på webben. Genom att själv surfa runt bland olika hemsidor kan man skapa sig en uppfattning om vilka vägar man kan gå. Sätt dig in i kundens situation - vad är viktigt för kunden och vad kan du göra allt för att uppfylla dessa krav?

Startsidan ses av flest

Startsidan måste visa tydligt vad webbplatsen handlar om och vilka ni är. Formulera texter kort utan att ta bort nödvändig information. De flesta surfare är otåliga och lämnar en ointressant webbplats inom bara några sekunder. Att backa ett steg i webbläsaren och välja nästa företag i sökresultatet är det enda som krävs för att besökaren inte ska bli en framtida kund till företaget.