artikelmarknadsforing

Marknadsför din hemsida med hjälp av artiklar

För alla som bedriver affärsverksamhet så krävs marknadsföring. Är man en skicklig marknadsförare så brukar det även synas på sista raden i resultatrapporten som vinst.

Att synas på Google – A och O för E-business

Om man bedriver e-handel eller någon annan typ av e-business så är ofta en framgångsfaktor hur mycket syns på Google. Google är världens största sökmotor online och i Sverige är Google i stort sett dominerande. Det är alltså av yttersta vikt att finnas med på Google om man vill bli framgångsrik på nätet. Men hur gör man då detta?

Få placeringar i det organiska sökresultatet på Google

Huvudsakligen kan man synas på två sätt på Google. Dels via annonser som visas högst upp, i högerspalten och underst på sidan som visar sökresultaten vid en sökning på ett särskilt ord eller fras. Fördelen med dessa annonser är att man endast betalar för de klick som annonserna genererar, nackdelen är att det trots allt kostar. Hade det inte varit ännu bättre att få ”gratis trafik” via Google? Detta kan man få om man lyckas få placeringar i det organiska sökresultatet. Det organiska sökresultatet är de länkar man se i mittenav sidan och till vänster om annonserna på högersidan. Följfrågan blir naturligtvis hur man då gör för att hamna på dessa åtråvärda platser. För att hamna där så krävs att Google anser din sida som relevant för söktermen. För att kunna bedöma detta så indexerar Google din hemsida för att se om du har relevant information på den. Utöver detta så kontrollerar även Google om din sida har hög trovärdighet. Trovärdigheten vinner man genom att andra sidor länkar till din sida. Eftersom det inte är helt enkelt att skaffa länkar till sin sida så finns det ett bra knep. Detta knep är att skriva intressanta artiklar och sedan be andra sajtägare om att få publicera dem på deras sidor. I utbyte kan man få länka från artikeln. En sajt som öppnar upp för detta är Artikelexpressen. Där kan man få sina artiklar publicerade så länge som man uppfyller skrivreglerna som i stort innebär att artikeln måste innehålla minst 600 ord och ha unikt innehåll. Det är alltså ingen mening att kopiera en artikel från någon annan och publicera den – den kommer ändå inte att bli godkänd. Vill du se hur detta fungerar i praktiken? Då kan du läsa denna artikel om att byta däck på Artikelexpressen.se. I artikeln så vill författaren marknadsföra en sajt och däck och har därför skrivit en artikel som relaterar till detta och i utbyte fått en länk. På samma sätt gör ju jag nu när jag skriver en artikel om marknadsföring med hjälp av artiklar och länkar till Artikelexpressen.se.

Förutom värdet med att ranka högre i Google så kan ju även en del trafik komma från direkt via länkarna i de artiklar man får publicerade. Ett klart mervärde med att artikelmarknadsföring.

Så frågan är om du har råd att inte marknadsföra din hemsida med hjälp av artiklar? Har du tänkt klart? Då är det dags att fart på skrivandet och börja njuta av öka intäkter för din e-business!