E-butikens upplägg & design

E-butikens upplägg & design

Designen styr e-butikens försäljning

Vad är det som avgör om du handlar från en butik eller inte? Många skulle svara att det främst är utbud och pris som är avgörande. Utöver det tillgänglighet till affären. Det är få som säger att designen och inredningen på butiken är speciellt viktig. Men det spelar in till stor del. Även om man som kund inte är medveten om det. Detta blir än mer tydligt på E-butiker där besökarna ”vänder i dörren” redan efter två sekunder om de tycker att utseendet på butiken känns otrevlig, osäker eller oseriös. Domen faller extremt snabbt vilket även betyder att E-butikerna bör lägga ner stor vikt vid att ha en tilltalande design.

Vi genomförde för ett tag sedan ett mindre jobb åt sidan Sockerpasta.nu med fokus på att göra den dåvarande designen enklare, tydligare och mer tilltalande. Denna gång fick vi även möjlighet att mäta resultatet av dessa förändringar. Sidan marknadsför sockerpasta, marsipan och andra tårtdekorationer och ett mål var att bredda kundernas intresse för att gå vidare från startsidan och hitta de produkter som fanns längre ner i ”produkttträdet”. Det var nämligen tydligt att de produkter som fanns på första sidan (huvudprodukterna) sålde bra men att de andra inte sålde alls.

Vad blev då resultatet?

Efter att inte sålt en produkt från en undersida på 3 månader kom första försäljningen från undersidan som marknadsför marsipan redan efter en dag. Självklart kan detta vara en tillfällig tur men med det tankesättet blir det svårt att mäta något alls. Sidan var lättare att hitta för kunden och hade även ändrats något gällande rubriker och design.

Sammanlagt ökade försäljningen med ca 30% på de veckor som testet utfördes. Även här kan man hävda att det är ren tur men mätningarna säger något annat. Det gjorde även ägaren av domänen som var mycket nöjd med resultatet.

Så titta på din webbplats med nya ögon. Mät hur många besökare du har och se vilken konvertering du har. Vad skulle hända om konverteringen ökade med 5%? Eller 30%?

Välkommen in och få förslag på hur du kan förbättra din webbplats. En investering som betalar sig tillbaka mycket snabbt. I alla fall i de fall som konverteringen ökar med hela 30%