Skriva artikel

Skriva artikel

Varje artikel ska välskriven och fungera både på ett informativt och engagerande sätt. Skriv gärna din text som en guide. Om möjligt bör din text lägga fram och redovisa en ny vinkel på ett specifikt ämne som rör din verksamhet men samtidigt kan vara till nytta för vanliga surfare som söker information. Till att börja med behöver artikeln en bra "krok" tidigt, så att läsaren vill fortsätta att läsa din text. Detta bör inte krånglas till i onödan utan fokusera på att skriva innehåll och information som är på något sätt viktigt för dina läsare. Ibland kan humor vara ett bra vapen, men självklart är det väldigt viktigt att hålla sig till ett tydligt ämne, både för läsarnas och sökmotorernas skull. En välskriven artikel med bra innehåll kommer att locka mer trafik från både från Webbs.se och sökmotorer. Det är inte heller helt ovanligt att välskrivna artiklar kan komma att bli lästa om och om igen även flera år in i framtiden - det kan löna sig stort att skriva artikel och text.

Dela artiklarna i sociala medier

Dela dina artiklar på Facebook, Twitter eller varför inte i företagets egen blogg. En välbesökt artikel har bättre förutsättningar att vara riktigt effektiv för sökmotoroptimeringen - inte bara just nu utan även om några år.

skriva artikel

Använd inte sökordet/nyckelordet på ett överdrivet eller onaturligt sätt. För att vara tydlig mot sökmotorerna räcker det att ditt sökord kan återfinnas i den översta rubriken, i olika former i några av rubrikerna längre ned i texten och 2-3 gånger i den vanliga texten. Böj gärna ditt sökord på flera sätt, och använd synonymer. Om man har bestämt sig för att skriva artikel eller pressmeddelande bör man göra detta på bästa sätt.

Genom att publicera på många olika ställen på nätet skapas samtidigt inlänkar från dessa webbplatser. En stor bredd är viktigt för att sökmotorerna ska uppfatta dig som seriös, men glöm inte att i första hand satsa på relevanta länkar.

Att ha relevanta sajter som länkar till just dig är det i särklass bästa sättet att klättra på Google. Försök att hitta samarbeten med andra, eller köp annonsering på seriösa och relevanta webbplatser. Lika viktigt är det att skriva relevanta artiklar. Kvalitet lönar sig.

Intressanta, underhållande och informationsrika texter kommer att läsas av många och dessutom hittas av många när de söker efter information på Google och andra sökmotorer.

Skriv rätt nyckelord i artikeln

Nyckelord och sökord är ord eller kombinationer av ord som är starkt relaterade till ämnet du skriver om, men samtidigt bör de utformas på ett sätt som gör att artikeln kan dyka upp i sökresultaten på ex. Google. Många söker rätt på information via sökmotorer idag, så att skriva med detta i åtanke är viktigt. Nyckelfraser och sökord registreras i sökmotorer av så kallade "spindlar", dvs skript som sökmotorerna skickar ut till varje sida på Internet för att kartlägga och kategorisera information. Dessa spindlar scannar av webbsidor och webbplatser för att analysera dess innehåll, relevans och hur pass informativt innehållet är för de som söker information. Självklart vill Google kunna erbjuda sina kunder en träffsäker söktjänst, så var noga med att göra dina publiceringar med noggrannhet och eftertanke.

Använd dina nyckelord på ett naturligt sätt

Det är viktigt att använda nyckelorden lagom många gånger i varje artikel. Samma princip gäller vid "on-page" optimering, och det handlar om att Google och andra sökmotorer arbetar hårt för att kunna hitta så kallat "spam" på internet. Om dina texter klassas som skräp/spam finns det en risk att dina publiceringar har en negativ effekt på din SEO, så tänk på detta när det handlar om att skriva artiklar och innehållet på din egen webbplats.

Sätt tydliga rubriker i din artikel. Använd sökordet/nyckelordet några gånger i brödtexten och länka till din sida med hjälp av en "ankartext". Ankartexten är texten i själva länken, och ofta väljer man att länka just från det viktigaste nyckelordet.

skriva artikel guide

Skapa länkar till din artikel

Sökmotoroptimering handlar om att skapa ett nätverk av länkar som knyter ihop flera olika webbplatser. Det är ofta fördelaktigt att skapa en viss typ av länkmönster där vissa sidor i ett nätverk länkar till varandra, och inte att alla sidor länkar till varandra. Om du exempelvis har publicerat en bra text om ditt företag på Webbs.se kan du öka länkkraften genom att skapa länkar till artikeln från andra webbplatser. Genom att visa Google att artikeln är intressant (att det finns länkar till den), ökar alltså betydelsen även för artikeln som i sin tur länkar till din egen webbplats.

Skriv i sociala medier

Använd sociala medier så flitigt som möjligt när du sprider dina texter. Det är ett enkelt sätt att publicera länkar till både artiklar och din egen webbplats. Tänk på att sätta intressanta rubriker när du delar saker i sociala medier. I Sverige bör man fokusera främst på Facebook och Twitter, men det finns ofta ett värde i att skapa konton hos flera tjänster.

Skriva artikel till företag

Tänk på att skriva artiklar som du vet att andra kommer att ha nytta av. Fråga runt inom personalen om du är osäker på vilket ämne du ska välja. Att arbeta med artikelskrivning är väldigt fritt för egna idéer, och en bra artikel kan vara utformad både som ett pressmeddelande, en guide eller som ett uppföljande reportage efter en mässa eller annan företagshändelse. Att skriva artikel efter artikel kan ibland leda till idétorka, därför kan det vara både roligare och effektivare att skriva om vitt skilda ämnen så ofta som möjligt.

skriva artiklar sökmotoroptimering
publicera texter

Hjälp att skriva artikel

Har du inte tid eller lust att skriva och publicera på egen hand? Webbs.se kan hjälpa till med både skrivande och publicering av dina artiklar. Du kan läsa mer om att beställa artiklar, men läs igenom våra regler innan du lägger en order. Vi publicerar bland annat inte artiklar som handlar om eller länkar till material som rör: spel med pengar, lån, rasistiskt eller pornografiskt material. Om du är osäker på om din webbplats kommer att bli godkänd eller inte bör du kontakta oss via e-post för att kontrollera detta.